När man kommer till Lund kan man inte undgå att se domkyrkan och varför skulle man det ?
Vad kan överträffas av det hantverk,som mosaiken i absiden utgör eller de handskurna korstolana för att inte tala om medeltidsuret,som spelar kl 12 varje dag. Det är just nu nedtaget för reparation och inte vet jag, men man kanske måste öka på kalendern,som bara varar till 2123? Jätten Finn håller fortfarande greppet.....
Bara en liten promenad genom Lundagård leder till Kulturhistoriska Muséet, KULTUREN.
Där har man just öppnat en utställning,som kan roa hela familjen,vilket förövrigt hela Kulturen gör.
Utställningen heter FOLKKONST OCH DESIGN och finns i två nyrenoverad och handikapvänliga hus.
Man visar gammalt ochn nytt av trä,plåt, plast såväl som yllebroderi och tatueringar.
Som broderitokig fastnade jag i beundran inför en brudkudde sydd 2005 av ena systern till andra.Vilken gåva!
Broderiet är så enkelt,lite naivt, men tänk om man oftare hade markerat livets höjdpunkter i ett broderi,dopduk,studentduk,födelsedagsbrickduk osv
Jag rekommenderar varmt denna utställning,som gör att man beundrar och har anledning till att våga ge sig på enkelt skapande!
Berit