fållning

Alla fastnar vi ibland. Beskriv ditt problem här

fållning

Inläggav miriam » tis maj 19, 2009 12:56 pm

Är det någon som vet om det finns ett enkelt sätt att fålla på?
Kan man fålla på maskin och få det fint? Fållningen gör att jag ofta inte får färdigt mina dukar, hjälp! :?
miriam

Re: fållning

Inläggav Syfröken » fre maj 22, 2009 1:37 pm

Tyvärr ser det mörkt ut, att fålla ett broderi på symaskin är en "dödssynd" enligt seminariet på fyrtiotalet.
Börja med fållningen så lurar du dig själv och slipper föra problemet framför dig. ;)
Syfröken

Inläggav Fia » mån maj 25, 2009 4:47 pm

Nej jag tycker nog heller inte att maskinfållning är något alternativ men hellre det än ingen fåll alls. Det är ändå en FÄRDIG duk som är slutmålet eller?!? Man kan vara noga när man syr på maskin och jag tror faktiskt att jag har sett gamla bonader med maskinsydda bårder.
Fia

Inläggav stå på! » mån maj 25, 2009 10:54 pm

Man behöver inte göra allt som är rätt!Jag tycker nog att handfållat är finast på en duk men maskinfållat är bättre än ofållat och man får inte fastna som ett får i fålla!
stå på!

Inläggav Milly » tis jun 02, 2009 10:15 am

Hej alla
Så skojigt med ett nytt forum! Det där med fållen är som bekant inte det roligaste på ett handarbete... Ibland kan man få tyg som inte är rakt klippt och då blir det ännu svårare. Jag tittar alltid efter innan jag köper men i alla fall så har jag ett förslag som förenklar. Stryk ner vikningarna med strykjärn och mät så att de blir lika med ett måttband. När man har tyget på strykbrädan är det lätt att se om man spårar ur. Tråckla sedan och vik hörnen , detta brukar gå smidigt tycker jag.
Milly

Inläggav miriam » ons jun 10, 2009 11:36 pm

Nu har jag fållat och hängt upp mina gardiner! Gjorde som någon sa, strök först ner fållarna och sydde så noga på min gamla Singer symaskin. De blev så fina i sommarhuset och det skall bli spännande att se vad min gamla skolkamrat säger när hon traditionsenligt hälsar på till midsommar. Hon kommer inte att tro sina ögon, och definitivt inte reagera för att jag inte sytt för hand.
Ha en bra midsommar alla!
miriam

Inläggav Stina S » tor jun 18, 2009 3:50 pm

Gott! Gardinerna kommer att sitta fint till färskpotatisen och jordgubbarna. Jag önskar dig och alla en härlig midsommar trots gummistövlar och ylletröja!
Stina S

Inläggav Milly » tis jun 23, 2009 10:33 pm

Hej igen alla!
Många tror att det är svårare att fålla med hålsöm men jag tycker på ett sätt att det är lättare faktiskt. När man har dragit ut tråden blir det ju en naturlig rad att vika mot. Lätt att få det trådrakt.
Man kan också sy en rad stjälksöm eller kedjesöm där den utdragna tråden suttit om man inte vill sy hålsöm. Det är bara att experimentera!
Milly

Inläggav Stina S » tis aug 18, 2009 11:45 am

Jag har hittat några gamla handarbeten i en secondhandaffär som är fållade mot rätsidan. Har människan gjort fel och i så fall på TVÅ dukar???
Stina S

Återgå till Nu har jag fastnat!